مريم ملك محمدي، استاد حوزه و پژوهشگر حوزه زنان در مدرسه علميه نرجس خاتون(س) شاهين شهر در مورد شاخص و حد و مرز حجاب گفت: لباس و پوشش باید به نحوی باشد که هم پوشاننده ی سرو بدن به طور ظاهر باشد و هم حجم بدن مشخص نباشد و پوشش باید کاملا حجم اندام زن را بپوشاند.
وي در مورد چرایی حفظ عفاف و حجاب براي زنان از نظر فردي، خانوادگي و اجتماعی اظهار داشت : حجاب در ذات خود دارای مصونیت است به این معنا که نیروی محافظ و نگاهبان وجودی زن است، امنیت و مصونیت در ابعاد گسترده خود، جسمانی، روانی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در حکم حجاب وجود دارد؛ زنان پوشیده از آن جهت که جسم و پیکر آنها توسط پوشش محافظت می شود کمتر در معرض نارحتی های جسمی قرار خواهند گرفت و از آسیب های طبیعی و اجتماعی در امان خواهند بود و پوشیدگی مانع از آسیب پذیری جسم افراد می شود.
ملک محمدی تاکید کرد: از نظر روانی هم زنان با حجاب کمتر در معرض اضطراب و ترسها قرار می گیرند.
وی ادامه داد: در جامعه نیز می توان مصونیت ناشی از حجاب را که موجب بهداشت و سلامت روانی جامعه می شود، مشاهده نمود و سلامت فردی به دنبال خود بهداشت روانی جامعه را خواهد داشت پوشش زنان از تحریک مستمر مردان جلوگیری کرده و زمینه ی هیجان های افراطی جنسی را نابود می کند، گفته شده هیجان و تحریکات روانی، عامل عوارض جسمی همچون بیماری معده و روده از جمله زخم معده می باشد.
استاد حوزه تصریح کرد: بنابراین، آرامش روحی و بهداشتی روان، موجب صحت جسم و ایجاد جامعه ای سالم خواهد بود و افرادی که با جسم و روح سالم درآن زندگی خواهند کرد.
وی گفت: رعایت حجاب زمینه ساز تامین اقتصادی و مصونیت سیاسی خواهد بود، چرا که تسلط بر جامعه بیمار و دور از هویت و باورهای دینی بسیار سریع تر از تسلط بر جامعه سالم است.
استاد حوزه درباره اينكه چرا دشمن روی حجاب و عفاف و پوشش زنان ايراني به عنوان يكي از اركان فرهنگ و سبك زندگي اين قدر سرمايه گذاري كرده است، گفت: در طول تاریخ، سر لوحه بسیاری از مبارزه های استعمار گران با ملل مسلمان شگرد های مربوط به مسائل زنان و از جمله توطئه علیه حجاب بوده است چون استعمار به این باور رسیده است که یکی از مهمترین عوامل حفظ جامعه اسلامی و انگیزه مندی جوانان به هنگام دفاع از میهن و باور داشت ها، پاکدامنی زنان و طهارت نفس مردان مسلمان که خاستگاه ریشه ی آن ، شرم و حیای زنان و پوشش مناسب آنان می باشد.
ملک محمدی تاکید کرد: از این رو در کشور های اسلامی هدف خود را متمرکز بر کشف حجاب کرده و این عمل را در مرحله ابتدایی با تضعیف باورهای دینی و تساهل آغاز نموده اند.
وی خاطرنشان کرد: تاریخ اندلس؛ الجزیره، ایران، افغانستان و دیگر کشورهای اسلامی بهترین گواه بر این مطلب است و گفته شده که توطئه کشف حجاب توسط استعمار گران انگلیسی و پروتکل یهودیان طراحی گردید، به عنوان مثال شیوه نفوذ بر این باور دینی و فطری با ورود مستشاران زن و یا مردانی همراه خانواده از کشورهای اروپایی بوده که حضور آنان در مجامع عمومی با پوشش نا مناسب و ایجاد زمینه الگوگیری زن مسلمان از آنان برای صید قلب مردان که به صورت میدان مسابقه ای در آمد و در نهایت به پدیده سنگین کشف حجاب منجر شد.